Pia Andell

GÖRINGIN SAUVA 


Elokuva kertoo nuoren ja uteliaan sotakuvaaja Felix Formanin salaisesta komennuksesta Saksaan kesäkuussa 1942. Marsalkka Mannerheimin vanavedessä Felix tallensi Adolf Hitlerin, Hermann Göringin ja koko jouko natsi-Saksan merkkihenkilöitä.

Matkan materiaalista valmistettu uutiskatsaus päätyi nopeasti esityskieltoon. Elokuvassa näytetään alkuperäistä materiaalia ensi kerran julkisesti sen kuvaamisen jälkeen.


GÖRING'S BATON


GÖRING'S BATON tells the story of Felix Forsman, a young and curious war cinematographer and his most memorable secret filming assignment. He was due to follow Carl Gustaf Mannerheim, the Commander in Chief of the Finnish Defence when he paid a return visit to the Third Reich to meet up with Adolf Hitler, Hermann Göring and the rest of the Nazi Elite.

The news reel that was made out of these images, was, however, banned for 65 years. In this film, for the first time, the original material finally reveals it's secrets.


ELOKUVAN SYNTYHISTORIA


Tein vuonna 1995 pienen dokkarin Hannu Lemisen ja Felix Forsmanin opintomatkasta Pariisiin vuonna 1937. (Pojat opiskelivat elokuvaa, kyllä, mutta elämää ehkä enemmän, koska maailma houkutti, ja sen maksulliset naiset, Pigallen kabareet ja vuoden 1937 Pariisin Maailmannäyttely. Felix myös ryöstettiin.)

No joka tapauksessa, kun tein haastattelua tätä elokuvaa varten, Felix sanoi minulle, että voisi näistä parista muusta reissustaankin, eli Hitlerin vierailusta Suomessa ja Mannerheimin vastavierailusta Saksassa, samalla kertaa kertoa. Sanoin, että okei, vaikkei matsku millään sopisi tekeillä olevaan elokuvaan.

Melkein 15 vuotta myöhemmin, unen ja valveen rajamailla, ryhdyin muistelemaan, mitä Felix haastattelussa sanoi, ja etsin nauhan käsiini. 15 vuodessa maailma oli muuttunut niin, että siihen asti esityskiellossa ollut uutiskatsaus ja Felixin kuvaama alkuperäismateriaali saimme elokuvan käyttöön.


HOW THE FILM STARTED


I was making a documentary about two filmmakers Hannu Leminen (director) and Felix Forsman (cinematographer) and their trip to Paris in 1937 where they were supposed to study film but lived like 20something boys would: visited cabarees, saw women with reputation and visited the World Fair of 1937. And Felix got robbed.

Any way, as I was making the interview, Felix said, that he has some other trips he could tell me about: Hitler's visit in Finland, and Mannerheim's trip to the Third Reich. I said OK, even though I knew it would not fit into this film that I was making.

Almost 15 years later, one night almost asleep, I started to reminisce what was on the tape. Luckily the times had changed, and the the ban to show the original footage of the film was lifted. I could make the documentary, which I could not have in 1995. 

Using Format